Poza tym podstawa programowa integruje się wokół nieoczywistych dziełach literackich, wymagających niekonwencjonalnego sposobu myślenia i interpretowania. Ponadto skupia się na rozwijaniu w uczniach zdolności kształtowania indywidualnych opinii oraz umiejętności niezbędnych przy tworzeniu krytyki literackiej.
Język polski w IB - przebieg
Język polski należy do pierwszej grupy przedmiotowej; Studies in Language and Literature. Przedmiot może odbywać się w dwóch formach:
- Język A: literatura- wprowadzana naukę analizy tekstów literackich. Program skupia się w całości wokół przepracowania budowy tekstów, analizy poszczególnych problemów oraz motywów.
- Język A: język i literatura- opiera się na dogłębnej analizie tekstów literackich i nieliterackich. Nauczanie pozwala poznać uczniowi dany język poprzez rozwój samego języka i jego użycie, formy, funkcje języka oraz literaturę.
W polskich szkołach średnich, pierwsze dwa lata skupiają się wokół podstawowej wiedzy, program ten nosi nazwę pre-IB. Natomiast kolejne dwa lata rozpoczynają naukę do matury międzynarodowej, dlatego dwie ostatnie klasy to IB.
Język polski należy do pierwszej grupy przedmiotowej; Language A: Literature jako tzw. native language.
Nauka może odbywać się na poziomie podstawowym SL, którego zakres obejmuje 4 godziny tygodniowo lub rozszerzonym HL, gdzie ilość godzin zwiększona jest do 6 godzin.
Jak wygląda program IB z języka polskiego?
Nauka języka polskiego w programie IB, skupia się na trzech płaszczyznach, zaczynając przede wszystkim od twórców i ich dzieł, przechodząc na przestrzeń oraz czas, obejmując poszczególne epoki literackie, następnie zajmując się badaniem tekstu.
Uczeń trenuje zdolność krytycznego myślenia, tworzenia i wyrażenia w odpowiedni sposób argumentacji oraz analizy tekstów literackich, biorąc pod uwagę środki stylistyczne, budowę tekstu i związki pomiędzy poszczególnymi elementami, jak i również ich rolę w tekście.
Uczniowie zostają zaznajomieni z 9 tekstami, realizując zajęcia na poziomie podstawowym lub z 13, gdy zajęcia prowadzone są na poziomie rozszerzonym. Materiałami lekcji są dzieła z literatury polskiej i z literatury zagranicznej, przetłumaczone na język polski, które związane są z różnymi epokami i różnorodną kulturą.
Na ich podstawie, podopieczni uczą się porównywania tekstów literackich, wyciągania wniosków, dodatkowo potrafią badawczo podejść do danego zagadnienia, czy tematu, dbając o odpowiednie wykreowanie sylwetki bohatera. Większość literatury zostaje omówiono i rozłożona na czynniki pierwszej, aby można było odpowiednio je dopasować do danego motywu. >
Program nauki języki polskiego w IB obejmuje również interpretację oraz umiejętność wskazania podobieństwa do aspektów filozoficznych, historycznych, czy problemów społecznych.
Na liście lektur można znaleźć m.in.:
- Michaił Bułhakow “Mistrz i Małgorzata”
- Sławomir Mrożek “Tango”
- Joseph Conrad “Jądro ciemności, itd.
Sposób na weryfikację zdobytej wiedzy:
Na koniec nauki, uczeń oceniany jest na podstawie wykonania następujących prac:
- Paper 1
- Paper 2
- Internal Assessment.
- Essay- dla poziomu HL.
Ponadto w czasie uczęszczania na zajęcia, podopieczni przygotowują własne projekty, czy prezentacje, które następnie zostają wygłaszane na forum. Dzięki temu uczą się przepracowania pewnych trudności i zagadnień, a następnie zaprezentowania otrzymanych wyników, w taki sposób, aby były one zrozumiałe dla rówieśników.
Podsumowanie Języka polskiego w programie IB
Nauka języka polskiego w programie IB to nie jest tylko i wyłącznie ćwiczenie gramatyki, czy ortografii. Dużo bardziej istotną kwestią będzie trenowanie umiejętności krytycznego myślenia, analizy tekstu oraz porównywania utworów literackich, w kontekście występujących w nich motywów.
Dodatkowo omawia się lektury, głównie pod kątem przeanalizowania sylwetki bohatera, jego postawy oraz doświadczeń i przemyśleń. Wątki występujące w poszczególnych książkach, są skonfrontowane z aspektami społecznymi, historycznymi oraz filozoficznymi.
Głównym założeniem jest wzbudzenie w uczniach pierwiastka analitycznego, który sprawi, że czytając poszczególne teksty, będą potrafili zająć się ich problematyką, scharakteryzować motywy oraz bohaterów, a także zrozumieć, że interpretacja danej postawy, zależy od punktu widzenia.